Snart november og da må det strikkes noen juleting

  • Skrevet: 31.10.2016
  • Klokken: 19:45
  • Kategori: Håndarbeid

Nå er vi snart i november og da begynner denne damen å pønske ut hva som skal strikkes til jul i år..

Må jo bare innrømme at jeg er en tanke julete.... Storkoser meg i desember når jeg kan finne frem julepynt, lys osv.

Men.....

HVA skal jeg finne på i år?

Joda, Sandnes Garn har en del gratis mønstre så da har jeg funnet meg ett nissepar som jeg skal strikke.

Legger ved bilder av tidligere års julestrikk

Denne har jeg strikket mange av både til meg selv og gitt i gave. Det er oppskriften på vin-nissen til Sandnes Garn jeg bruker. Bare at denne er fylt med vatt ikke vin 😂

Disse små snømennene laget jeg i fjor. Ikke strikk da men flotte ble de.

Her har jeg kun strikket klær til nissene. Kroppen er kjøpt. Har en nissefamilie til av denne typen men jeg får dele bilder av disse når de hentes frem.

Lager dere ting til jul?

Klem fra Tove

  • Skrevet: 31.10.2016
  • Klokken: 19:45
  • Kategori: Håndarbeid
  • Kommentarer: 4

Småstrikk, kjekk gave eller...

  • Skrevet: 29.10.2016
  • Klokken: 13:29
  • Kategori: Litt om alt

På torsdag la jeg ut en oppskrift på lommetøfler som jeg en gang for maaange år siden fant på nettet.

Her kommer bilde av disse kjekke tøflene som er kjekke som gave eller rett og slett greie å ha selv

Når de er ferdig, ser de ut som en liten veske

Sitter godt på foten

Klem fra Tove

  • Skrevet: 29.10.2016
  • Klokken: 13:29
  • Kategori: Litt om alt
  • Kommentarer: 2

God morgen!!!

  • Skrevet: 29.10.2016
  • Klokken: 09:20
  • Kategori: Litt om alt

Ble vekket av vofsen vår kl 08 i dag. Da var hun klar for en ny dag så da er det bare å komme seg ut av sengen. 

Det første som må gjøres er på med morgenkaffen og deretter en liten morgentur med denne

skjønne jenten. 

Etter turen sitter jeg nå og nyter første kaffekopp

og løser litt kryssord. Må jo holde hjernen i gang hihi..

Nå nyter jeg bare stillheten før resten av familien våkner.

Klem fra Tove

  • Skrevet: 29.10.2016
  • Klokken: 09:20
  • Kategori: Litt om alt
  • Kommentarer: 4

Noe til svigers, noe til min kjære....

  • Skrevet: 28.10.2016
  • Klokken: 21:10
  • Kategori: Litt om alt

Da var også jakken til min svigermor ferdig. Håper hun blir fornøyd..

og av restegarnet etter Snøhetta anorakken fikk jeg strikket lue til mannen min

Nå er det godstolen, Nytt på Nytt og nytt strikkeprosjekt på pinnene.

Ha en fin fredagskveld alle sammen!

Klem fra Tove

  • Skrevet: 28.10.2016
  • Klokken: 21:10
  • Kategori: Litt om alt
  • Kommentarer: 8

Titter innom for å...... og noen tips

  • Skrevet: 27.10.2016
  • Klokken: 11:33
  • Kategori: Litt om alt

Titter innom for å ønske alle en flott dag!

Kjekke sokker

Disse sokkene var da søte

Eller kanskje hekle deg noen sokker

Striper er jo alltid festlig

Til slutt en oppskrift som jeg har hatt liggende noen år og som jeg finner frem innimellom. Ypperlig når du har en del restegarn liggende. Denne har jeg funnet på internett en eller annen gang, men husker dessverre ikke hvor. Tøflene er kjempe gode på og også en grei gave å gi.

Lommetøfler

Garn som passer til pinne 4
Strikkes frem og tilbake på rundpinne
r = rett
vr = vrangt

Legg opp 5 masker. Strikk 6 pinner rett.
Fortsett, men ØK 1 maske i begynnelsen av hver pinne til det er 23 masker. (strikk en maske, så øk en)

På neste pinne økes det 1 maske mellom HVER maske til totalt 46 masker.

Strikk videre 15 cm, 2r og 2 vr (ca 35 omganger)

Strikk så 2 og 2 masker sammen til det er 23 igjen.

Forsett med å FELLE 1 maske i begynnelsen av hver pinne til det er 5 masker igjen.

Strikk 3 pinner, og lag så et knapphull på neste pinne slik; Strikk 2 masker, kast, 2 masker sammen, strikk  1 maske. (kan droppes)

Strikk 2 pinner til og fell av.

Strikk en  til tøffel på samme måte.

Brett arbeidet og sy sammen sammen på siden.Fest tråden godt. Det vil nå se ut som en liten veske, men den er veldig tøyelig og passer godt på foten.

Pyntes etter smak, sy i en knapp eller dropp knapphullet og hekle en blomst istedet.

Klem fra Tove

  • Skrevet: 27.10.2016
  • Klokken: 11:33
  • Kategori: Litt om alt
  • Kommentarer: 6

Strikkeoppdatering

  • Skrevet: 25.10.2016
  • Klokken: 10:50
  • Kategori: Litt om alt

Da kan jeg hake av ett punkt til på strikkeplanene mine.

Snøhetta anorakken er ferdig

Med hette

Denne må bare dampes litt hehehe... og så lurer jeg på om jeg skal ha noen andre knapper.

Her kommer min oppdaterte strikkeplan

  1. Bli ferdig med strikkejakken min
  2. Sabeltanngenseren
  3. Huldreblom samstrikk
  4. Sokkemysterium
  5. Snøhetta anorakk
  6. Strikkejakke
  7. Sjal
  8. Strikkekjole/tunika
  9. Det er snakk om Pjone samstrikk. Pjoning har jeg aldri prøvd så det frister veldig
  10. Pulsvanter
  11. Lue, vanter

Noen nye punkter også.

Ha en flott dag!

  • Skrevet: 25.10.2016
  • Klokken: 10:50
  • Kategori: Litt om alt
  • Kommentarer: 6

Høst stemning

  • Skrevet: 24.10.2016
  • Klokken: 09:22
  • Kategori: Litt om alt

Naturen er utrolig flott om høsten. Alle fargene som plutselig dukker opp er bare nydelige. Selv om temperaturene synker så byr naturen på noen utrolig flotte varme farger. Her kommer noen bilder fra turen vår på lørdag.

Fortsatt noen grønne blader blant de gule

Gul brunt

Fra gult til oransje og noen rød bær

Fra oransje til rødt

og til slutt rødt
'

Flott?

Ha en fin dag alle sammen!

Klem fra Tove

  • Skrevet: 24.10.2016
  • Klokken: 09:22
  • Kategori: Litt om alt
  • Kommentarer: 5

En dag på sofaen er ikke noe bra

  • Skrevet: 13.10.2016
  • Klokken: 19:56
  • Kategori: Litt om alt

I dag har jeg stort sett ligget på sofaen. Våknet i 5-tiden i dag morges med skikkelig hodeverk eller må vel heller si migrene. Da var det bare opp av sengen og få i seg noen tabletter og så under dyna igjen og håpe at verken skulle gi seg fort. Det er jo lov å håpe. 

Da vekkerklokken ringte var det fortsatt ingen bedring, dundrende hodeverk og kvalm. Jeg måtte bare innse at det nok ble en dag på sofaen på denne damen i dag. Fikk heldigvis sovet noen timer, men hjalp det? NEI!!!!!!

Ny runde med tabletter måtte til og endelig i firetiden begynte det å komme seg.

Nå har jeg fått strikket litt på jakken til svigermor

og så måtte jeg begynne på sjalet jeg har bestemt meg for å lage. Garn, heklekrok og oppskriften lå jo klar

Ha en fortsatt fin kveld.

Klem fra Tove

  • Skrevet: 13.10.2016
  • Klokken: 19:56
  • Kategori: Litt om alt
  • Kommentarer: 5

Hva med en varm og god kosegenser

  • Skrevet: 12.10.2016
  • Klokken: 13:16
  • Kategori: Litt om alt

En god , myk og varm kosegenser er noe jeg bruker mye om høsten og vinteren. Det er så deilig å kunne ta på seg en genser du nesten kan krype inni når det er kaldt og surt ute. Se bare hva jeg fant (alle bilder lånt fra nettsider til designere)

Wow, se de fargene.... oppskriften på denne kjekke kosegenseren finner du her

Denne var også veldig kjekk. Oppskriften er på dansk men det burde ikke være noe problem

En dansk oppskrift til, men en utrolig kjekk genser

Sandnes garn har også en del gratis oppskrifter blant annet katalogen Ung Mix. Mange kjekke oppskrifter i dette heftet som kan lastes ned gratis

Så ett par kjøpeoppskrifter til slutt:

Tiril genseren fra Sandnes Garn

Til slutt ett hefte fra Viking Garn med oppskrifter på varme og gode gensere / jakker.

Jeg har i alle fall sett meg ut noen jeg kunne tenkt meg å strikke.

Ha en vidunderlig dag!

Klem fra Tove

  • Skrevet: 12.10.2016
  • Klokken: 13:16
  • Kategori: Litt om alt
  • Kommentarer: 2

Kjekk strikking til høsten og vinteren

  • Skrevet: 11.10.2016
  • Klokken: 13:30
  • Kategori: Litt om alt

Jeg sitter til stadighet og ser etter nye oppskrifter eller inspirasjon til nye prosjekter på nettet og det finnes så utrolig mye fint. Her kommer noen tips.

Denne halsen skal i alle fall jeg prøve meg på. Noe så utrolig flott. Jeg ble i alle fall forelsket ved første blikk i denne. Fin til eget bruk eller som julegave.

Oppskriften finner du her.
Eller kanskje strikke noen pulsvanter nå når det begynner å blir kaldere

Bildet er lånt hos  Helle Slente Design. Disse synes jeg er bare nydelige. Oppskriften er ikke gratis, men kan kjøpes her

Kanskje man heller ønsker noen helt enkle men utrolig gode pulsvanter. Disse har jeg strikket flere par av

Bildet lånt hos Annepaalandet og oppskriften ligger gratis her

Barnehagevotten er en enkelt og grei oppskrift for de som har små barn

Ellers så går det fremover med Snøhettajakken jeg strikker

Bolen nærmer seg ferdig og har ermene og montering igjen.

Huldreblom pulsvantene er ferdig, må bare feste tråder så kan disse tas i bruk.

Nye planer har jeg også. Har funnet ett aldeles nydelig sjal jeg skal strikke/hekle. Garnet til dette er kommet i hus

Nydelige farger og jeg gleder meg til å strikke i dette garnet. Myk Ull fra HosJette er blitt en av mine store favoritter.

Klem fra Tove

  • Skrevet: 11.10.2016
  • Klokken: 13:30
  • Kategori: Litt om alt
  • Kommentarer: 11

Flott høstvær, men høstferie.....

  • Skrevet: 10.10.2016
  • Klokken: 19:13
  • Kategori: Litt om alt

Her på Vestlandet har vi ett nydelig høstvær. Sol fra blå himmel og greie temperaturer på dagtid. Men får jeg nytt disse dagene ned høstferie.....?

NEI da! Her er det full jobb og helgene har vi vært på hytten for å gjøre den klar for salg. Nå nærmer det seg visning og jeg grugleder meg. Vi er så spent!!!

Får vi solgt den?

Er det noen som vil kjøpe den?

Får vi prisen som er satt?

Dette er bare noen av spørsmålene som svirrer i hodet for tiden.

Så her går det kun i kveldsturer for tiden. Da er det litt begrenset hvor vi kan gå siden mørket kommer fortere nå.

Men jeg og hunden har en fin tur som vi fortsatt kan gå

Ønsker alle en fin kveld

  • Skrevet: 10.10.2016
  • Klokken: 19:13
  • Kategori: Litt om alt
  • Kommentarer: 5

Mye som skjer

  • Skrevet: 03.10.2016
  • Klokken: 20:00
  • Kategori: Litt om alt

Plutselig var vi kommet til oktober. September gikk så alt for fort og så har vi hatt sommervær til helt i slutten av september. Forrige uke satte høsten i gang her på vestlandet og vi hadde noen dager med regn og vind.

I går fikk vi derimot nydelig høstvær ned sol og 15 grader. Det kan jeg like....

De siste ukene har vært ganske hektiske. For tre uker siden bestemte vi oss for å selge hytten og det har ikke bare vært lett, men nå er prosessen i gang puh!!! Med mekler, takstmann, fotograf og ellers alt det som følger med. Må jo bare innrømme at det er litt trist å selge også, men planen er at vi skal kjøpe ny på Sørlandet. Og det er jo litt spennende da. 

Så nå er vi på Finn.no hver dag for å se om drømmeplassen er til salgs. Men før vi kjøper ny må vi selge, så nå krysser vi fingrene for at noen vil kjøpe hytten vår.

Til slutt en liten strikkeoppdatering. Jeg hsar kommet i gang med Snøhettajakken og denne var virkelig kjekk å strikke. Strikker med pinne 5 så det går ganske så fort når jeg bare får satt meg ned med strikketøyet. 

Nå jeg hatt en flott kveldstur og fått luftet hodet så nå blir det go' stolen og strikketøyet resten av kvelden.

HA EN FLOTT KVELD!

  • Skrevet: 03.10.2016
  • Klokken: 20:00
  • Kategori: Litt om alt
  • Kommentarer: 5
Nitasstrikk

Jeg elsker å strikke. Har alltid mange ideer om strikkeprosjekter, men liker også å prøve meg på nye ting. Kommer til å dele litt forskjellig her på bloggen.

Forhåndskop musikalbilletter her

Siste kommentarer

Lenker

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no